Fancy Chocolate & Pinata

Fancy Chocolate & Pinata

Tuesday 14 May 2013

Jauh di mata, Dekat di hati, Kukuh di ingatan

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Pagi ^__^

Apa khabar pengunjung Blog Fancy Chocolate & Pinata semua? Semoga sentiasa tidak lupa untuk bersyukur dan redha dengan kurniaan rezeki mahupun ujian yang diberikan oleh Yang Maha Kuasa kepada kita. ^__^

Hari ini Umi nak berkongsi cerita tentang tempahan dari ibu saudara Umi, Mak Ton. Bila teringat nak post tentang order Mak Ton, (sebab post kena ikut turn tempahan yang Umi dapat..heheh) Umi teringat pulak makcik Umi yang lagi seorang, Mak Yah, Umi terlupa masukkan gambar coklatnya aritu ^__^..

Umi ni kecik2 macam2 gelaran dapat, arwah atok belah Emak Umi bagi. 'Kokang', 'Lalak'.pastu makcik2 pakcik2 adik beradik pun bahankan Umi dengan nama tu.haha..sebabnya? Umi ni memang sejak azali dah penakut, pemalu sangat.Orang cakap cengeng? gembeng? ha tulah Umi. Kecik2 dulu selalu Abah bawa kitorang balik kampung.Tiapkali balik kampung tu lah, Umi menyorok atau menagis.Nak2 bila balik kampung belah Emak kat Segamat tu.huhuhu...ingat lagi Tok Ru (nenek sebelah Abah) cakap "ko kecik2 berani tenung orang, bila orang panggil, terus menyorok belakang Mak ko, menangis." hahaha...aduhai...sampai ke besar Umi macamni..tapi menyorok belakang Emak & menagis tu, dah tak adalah. Sekarang Umi dah kuat dan bersemangat.huhuh..

Disebabkan sifat penakut dan pemalu tu lah, Umi rasa antara sebab Umi ni kurang bergaul dengan saudara. Macam suami Umi pulak, lain. Asal balik kampung, berkumpul semeja berbual gelak ketawa dengan saudara2 dia. Seronok betul Umi tengok. ^__^. Jadi lepasni kawan2 Umi yang pernah kenal kat sekolah, PLKN atau Universiti, tapi tak pernah berbual dengan Umi, janganlah ingat Umi sombong pulak tau. heheh..

Satu hari, Emak bagitau yang adik Emak, Mak Yah jemput datang ke majlis kenduri kahwin anak sulungnya pada Disember tahun lepas. Kat Muar, majlis sebelah menantu perempuannya. Asalnya yang Emak suruh wakil pergi sana ialah Umi sekeluarga, abang Umi sekeluarga dan adik Umi yang duduk serumah dengan Umi. Umi ni bila ada yang lebih besar ikut, confident lah kan..sekali abang Umi ada hal, tak dapat pergi. Uishh...nervous pulak jadinya. Yelah, dah la dengan segan sebab dari kecik Umi keje menyorok je. Pastu tambah takut tak kenal pulak dengan sepupu2, masing2 dah besar. Nama.. pun tak tau..berat kan kes Umi ni..hahah..

Pada hari berlangsungnya majlis, kami pun bertolak dari Melaka ke Muar. Lepas jumpa rumah, kami duduk bersama, bergurau dan makan bersama2. Kuatnya ikatan kekeluargaan tu kan, walaupun lama tak jumpa, tak tau nama pun ada, tapi cepat betul mesra. Senyuman tak lekang sesama kami. Umi bersyukur ^__^. ALHAMDULILLAH. Kami tukar2 cerita, bisnes, anak dan sebagainya. ^__^ Sebelum balik tu Umi jumpa Mak Yah, tak dapat singgah rumah Mak Yah. Umi bagi coklat sebab nanti boleh makan ramai2 dengan saudara mara yang ada. ^__^

Inilah rupa coklat untuk Mak Yah :~


~ Lolichoc Bunga2an, Ladybug dan Smiley

Kisah melalui gambar
Apabila sang kumbang(lelaki) menemui bunga pilihannya (wanita) lalu mengambil keputusan untuk hidup bersama, setiap yang disekelilingnya akan turut gembira .^__^. ~~ tahniah !!

~ bungkus2. Coklat plain.  

~ Respon di wall FB ^__^. Ada lagi respon tambahan masa berbual di telefon. Semuanya respon tanda puashati ^__^

Terima Kasih, MakYah ^__^


Pada February tahun ini, Mak Ton yang juga adik Emak hubungi Umi untuk satu urusan. Selesai urusan, Mak Ton tempah coklat dengan Umi untuk celebrate majlis hari jadi cucunya di majlis perkahwinan sepupu Umi di JB. Kebetulan majlisnya jatuh pada tarikh hari jadi cucu Mak Ton. Kira raikan sekali lah ^__^

Mak Ton pilih Lolichoc bentuk Ladybug. 100 batang. Separuh berwarna Merah-Hitam dengan inti Cashewnut, separuh lagi Biru Putih dengan inti Nutella.


~ Biru-Putih 

~ Merah-Hitam

~ keep in a cool dry place

~ Happy Birthday Nur Aisy Khalizscha 1 Tahun


~ Poslaju ke Batu Pahat

~ mesej Mak Ton yang buat Umi terkejut.hehe...

Terima Kasih, Mak Ton ^__^

Kesimpulan yang Umi cuba sampaikan dari kisah hari ini, biar macammana pun kamu di masa lalu, tidak bermakna kamu tak mampu berubah di masa depan. Tapi, biarlah berubah menjadi yang lebih baik. Jadi lebih baik kan, lebih besar maknanya ^__^. Yang lalu jadikan kenangan, tambahkan kekuatan di masa hadapan. Semoga anda semua kaya dan berjaya, dan dapat bantu lebih ramai orang yang memerlukan ^__^. Wassalam.








No comments:

Post a Comment